Chat with us, powered by LiveChat
Akcyza
Akcyza
Podatki

Podatek akcyzowy obejmuje samochody osobowe. Stawki są uzależnione od pojemności silnika. Samochody osobowe z silnikiem do 2000 cm3 są obłożone akcyzą w wysokości 3,1 % wartości pojazdu, a powyżej tej pojemności należy zapłacić aż 18,3 % wartości samochodu. Jednocześnie w przypadku samochodów ciężarowych akcyza nie występuje. Dlatego tak ważna jest precyzyjna definicja samochodu osobowego i ciężarowego. Zależy od niej powstanie obowiązku zapłaty podatku w wysokości prawie 1/5 wartości pojazdu.
Podkreślić należy, że przepisy ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, na podstawie których rejestrujemy pojazdy, nie mają tu zastosowania. Liczy się to, czy dany pojazd zostanie zakwalifikowany jako osobowy na gruncie ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym. Bardzo często dochodzi więc do sytuacji, w której właściciel pojazdu z homologacją ciężarową, zarejestrowanego jako ciężarowy, otrzymuje decyzję podatkową w podatku akcyzowym od samochodów osobowych.
Czynnością opodatkowaną akcyzą jest pierwsza sprzedaż nowego pojazdu na terytorium kraju (podatek odprowadza autoryzowany salon samochodowy), a także sprowadzenie do kraju samochodu z zagranicy. Gdy sprowadzamy do kraju samochód, który nabyliśmy już za granicą, od chwili wprowadzenia pojazdu do kraju mamy 14 dni na złożenie deklaracji podatkowej oraz 30 dni na obliczenie i zapłatę akcyzy. Jeśli jednak nabywamy pojazd po jego uprzednim sprowadzeniu do kraju przez zagranicznego sprzedawcę, powyższe terminy liczą się od dnia nabycia prawa do rozporządzania samochodem jak właściciel.

Kiedy organy podatkowe uznają, że samochód jest osobowy?

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym odsyłają do klasyfikacji pojazdów opracowanej przez organy Unii Europejskiej (kod 8703 Nomenklatury Scalonej). Zgodnie z nimi najważniejsze jest przeznaczenie pojazdu, które wynika z jego ogólnych cech konstrukcyjnych, a także jest określane przez producenta. Nie chodzi zatem o sposób wykorzystania pojazdu, jaki deklaruje właściciel, ale ogólną budowę i wygląd, które wskazują na przeznaczenie do przewożenia osób, albo towarów.
Orzecznictwo unijne oraz polskie wypracowało katalog elementów, które są pomocne przy tej ocenie. Na ciężarowy charakter pojazdu wskazuje trwałe (konstrukcyjne) oddzielenie części pasażerskiej od ładunkowej, jeden rząd siedzeń, twarde zawieszenie piórowe, ekonomiczny i oszczędny silnik, więcej niż dwie osie, brak możliwości łatwego przystosowania części ładunkowej do przewozu osób. Cechami samochodów osobowych są natomiast napęd na cztery koła, niższa ekonomika (relatywnie duże spalanie), silniki pozwalają rozwijać większe prędkości przy dużym przyspieszeniu, luksusowe wyposażenie części pasażerskiej (do tej cechy sądy podchodzą ostrożnie, gdyż wysoki standard wyposażenia cechuje także niektóre duże ciężarówki).
Należy zaznaczyć, że zasadniczo nie uwzględnia się kryterium ładowności. Większa część dopuszczalnego maksymalnego załadunku przypadająca na część towarową, a nie pasażerską, już od kilku lat nie jest brana pod uwagę. Potwierdzają to unijne regulacje, a także orzecznictwo.

Zmiana przeznaczenia.

Organy bardzo podejrzliwie podchodzą do wszelkich przeróbek w samochodach osobowych, mających nadać im cechy pojazdów ciężarowych przed sprowadzeniem do kraju. Dlatego pod uwagę brane są jedynie te zmiany, które mają charakter konstrukcyjny. Nie wchodzi tu w rachubę zamontowanie kratki za pierwszym rzędem foteli, ani w oknach części ładunkowej. Usunięcie tylnej kanapy również nie zmieni przeznaczenia pojazdu. Liczne przypadki unikania obowiązku zapłaty akcyzy poprzez dokonywanie przeróbek pojazdów doprowadziły do wykształcenia praktyki organów skarbowych, zgodnie z którą próby zmiany deklarowanego przez producenta przeznaczenia pojazdu zazwyczaj nie są brane pod uwagę.

Co zrobić po otrzymaniu decyzji podatkowej?

Jeśli decyzja wymiarowa w podatku akcyzowym od samochodów osobowych nas zaskoczyła i nie zgadzamy się z nią, możemy się od niej odwołać do Naczelnika Urzędu Skarbowego. Jeśli podtrzyma on stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej, możemy złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Chociaż powyższa droga wydaje się długa, może okazać się bardzo skuteczna. Sądy administracyjne wielokrotnie prezentują w sprawach akcyzy od samochodów osobowych zdanie odmienne od organów skarbowych, uwzględniając rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Kiedy jest największe prawdopodobieństwo, że organy nie nałożą na nas podatku akcyzowego od samochodów osobowych?

Pojazdem, któremu blisko jest zarówno do kategorii pojazdów osobowych, jak i ciężarowych, są pick-up’y. Zgodnie ze wskazówkami Komisji Europejskiej zawartymi w Notach Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, samochodem ciężarowym jest pick-up, którego skrzynia ładunkowa jest dłuższa niż połowa rozstawu osi pojazdu. Dyskusyjne jest natomiast, czy dwa rzędy siedzeń w kabinie pasażerskiej nie przesądzają o osobowym charakterze takiego pojazdu. Dlatego pick-up’y spełniające kryterium długości skrzyni ładunkowej, wyposażone w jeden rząd siedzeń, mają największe szanse na to, aby utrzymać status samochodu ciężarowego w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Nawet jeśli zakwestionują to organy skarbowe, istnieje duże prawdopodobieństwo, że sąd administracyjny przychyli się do stanowiska podatnika.

W kolejnym artykule omówione zostanie zastosowanie Wiążącej Informacji Taryfowej oraz Indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawach akcyzy od samochodów osobowych.

© 2016 | Realizacja: StudioDi / Creative Agency

All rights reserved. Wszelkie Prawa zastrzeżone

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij