Prezes UOKiK rekomenduje, jak reklamować w mediach społecznościowych

#OznaczamReklamy

Dnia 26 września 2022 r. ukazały się rekomendacje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów (UOKiK) dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Dokument ten był wyczekiwany przez całą branżę i ma tym większe znaczenie, iż od dłuższego czasu obserwowany jest trend polegający na dynamicznym rozwoju tzw. influencer marketingu, czyli działalności reklamowej prowadzonej przez influencerów – osoby mające wpływ na daną społeczność, a komunikujące się z nią poprzez media społecznościowe lub inne media elektroniczne (np. YouTube).

Rozwój ten – przy braku oficjalnej regulacji dedykowanej tej branży – rodził konkretne zagrożenia dla reklamodawców, agencji reklamowych i samych influencerów, ale przede wszystkim dla ich fanów będących konsumentami i – często niewystarczająco krytycznymi –  odbiorcami treści marketingowych płynących od ich idola (a w każdym razie od osoby darzonej zaufaniem). Zagrożenie to dostrzegł Prezes UOKiK, który po konsultacjach z branżą stworzył wspomniane rekomendacje stanowiące implementację uniwersalnej zasady, iż treści reklamowe nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. W przypadku influencer marketingu ryzyko wprowadzenia w błąd powstaje – i jest ono realne – za każdym razem gdy konsument może mieć trudność z odróżnieniem, czy pozytywne wypowiedzi influencera na temat jakiegoś produktu lub usługi są reklamą, za którą influencer otrzymuje wynagrodzenie (w takiej czy innej formie), czy też stanowią prywatną opinię influencera wyrażaną bez jakiejkolwiek zachęty materialnej ze strony osób trzecich. Stąd istotne jest by konsument każdorazowo był w sposób wyraźny poinformowany czy dany przekaz jest neutralny, czy ma charakter handlowy. Czasami kwestia ta nie jest oczywista nawet dla samego influencera, i wówczas z pomocą przychodzą rekomendacje Prezesa UOKiK z których wynika, iż z reklamą mamy do czynienia zawsze wówczas, gdy istnieje współpraca reklamowa (komercyjna) pomiędzy influencerem a reklamodawcą, w ramach której po stronie influencera pojawia się korzyść (niekoniecznie pieniężna) w zamian za zachęcanie do zakupu produktów lub usług.

W swoim opracowaniu Prezes UOKiK rekomenduje zatem ilustrując to przykładami, w jaki sposób influencerzy powinni oznaczać przekazy handlowe, żeby oznaczenie to było adekwatne, wyraźne i nie budzące wątpliwości.

Nieprawidłowe oznaczenie treści reklamowych może nieść za sobą poważne konsekwencje prawne dla influencera, agencji reklamowej i reklamodawcy (włącznie z karą do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary!). Dlatego dużego znaczenia nabiera forma i treść umowy zawieranej z influencerem w przedmiocie świadczeń reklamowych zlecanych bezpośrednio przez reklamodawcę lub za pośrednictwem agencji marketingowej, która to umowa powinna zapewniać bezpieczeństwo prawne każdej z tych stron.

Warto zawsze dokonać weryfikacji stosowanych  oznaczeń reklam, sprawdzenia treści zawartych już lub wzorcowych umów w przedmiocie reklamowania w mediach społecznościowych, czy wreszcie w jak najszerszym zakresie przygotowania na ewentualną kontrolę UOKiK pod kątem zgodności działań reklamowych z rekomendacjami Prezesa UOKiK.

Zespół Kancelarii

Udostępnij wpis

Więcej wpisów

Polityka prywatności

Szanowny Użytkowniku,

Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyraża Pani/Pan zgodę na zapisywanie plików cookies w Pani/Pana przeglądarce. Za pomocą plików cookies zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Są one przetwarzane w celu poprawy jakości usług oraz w celach statystycznych. Prosimy pamiętać, że zawsze może Pani/Pan zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.
Klikając w poniższy link może Pani/Pan zapoznać się z informacjami, w jaki sposób przetwarzamy Pani/Pana dane osobowe oraz jakie ma Pani/Pan związane z tym prawa.